Laden Evenementen

« All Evenementen

  • Dit event is voorbij.

De algemene vergadering: werking, organisatie en verslaggeving

20 november 2018 @ 18:30 - 21:30

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

INHOUD:

In deze sessie bespreken we de werking, de organisatie en de verslaggevingsplicht in en aan de algemene vergadering van een nv en bvba.

Toelichting van alle formaliteiten: 
Jaarlijks moet een algemene vergadering gehouden worden en een jaarverslag gemaakt worden.

Vaak worden deze formaliteiten verwaarloosd, hoewel zij belangrijk zijn.

Voor bepaalde wijzigingen aan de statuten (zoals o.m. de omvorming, de doelwijziging, quasi inbreng en de vereffening) schrijft de wetgever een verplichte voorafgaande verslaggeving, ofwel in het belang van de aandeelhouders en/of derden. Wij lichten alle formaliteiten toe en dit vanuit de invalshoek van de boekhouder, accountant of adviseur.

Er wordt ook reeds rekening gehouden met het nieuwe Wetboek van Vennootschappen.

De deelnemers ontvangen een uitgebreide syllabus en een aantal modellen en standaardclausules die zeer nuttig kunnen zijn voor de praktijk.

Volgende vragen komen o.a. aan bod:

• Hoe, door wie en op welk tijdstip wordt de (gewone) algemene vergadering bijeengeroepen?
• Kan men afwijken van de in de statuten vastgelegde datum van de algemene vergadering?
• Wie legt de agenda van de vergadering vast ? Kan de agenda op de vergadering nog gewijzigd worden?
• Kan de vergadering verdaagd word en, en zo ja, wie neemt het initiatief? Wat zijn de gevolgen ervan?
• Wie kan als volmachthouder optreden?
• Mag een accountant of advocaat op een vergadering van de algemene vergadering/raad van bestuur aanwezig zijn?
• Bestaat de mogelijkheid van een schriftelijke vergadering, en zo ja, hoe gebeurt dit dan in concreto?
• Wat zijn de gevolgen van het al dan niet verlenen van kwijting aan de bestuurders/zaakvoerders?
• Wat moet het jaarverslag bevatten?
• Waar worden de notulen bijgehouden?
• Kan men van op afstand aan een algemene vergadering deelnemen?
• Zijn er specifieke regels inzake de oproeping en werking van de raad van bestuur?
• Wanneer moet een vaste vertegenwoordiger worden opgeroepen?
• Tips inzake (her)benoeming van bestuurders, om latere betwistingen te vermijden
• Wie kan de schorsing of nietigheid van een beslissing van een bestuursorgaan vorderen?
• Gelden deze regels ook voor een vof of een gewone commanditaire vennootschap?


REFERENT:

Dhr. Bart Smets


DEELNAMEPRIJS:

80,00 euro
40,00 euro voor leden LVAB
(vrij van BTW, art. 44 W.BTW)


INSCHRIJVEN:

Klik hier om u in te schrijven.
Inschrijven kan tot uiterlijk 12 november 2018.


ERKENNING IAB,BIB,IBR:

U ontvangt een attest voor 3 uren beroepsvervolmaking

Organisatoren

LVAB
Hogeschool PXL

Locatie

Hogeschool PXL
Elfde-Liniestraat 23
3500, Limburg 3500 België
+ Google Maps
Website:
www.pxl.be